Boekenwinkels, mijn eigen website, lezingen en bol.com. Er zijn vele manieren om een boek aan de man te brengen. Maar wat is het beste verkoopkanaal?
Van tevoren had ik verwacht dat de meeste verkopen zouden verlopen via bol.com. De werkelijkheid ziet er echter heel anders uit! Hieronder volgt een lijstje met mijn distributiekanalen, het percentage verkochte boeken per kanaal staat tussen haakjes.
1. Directe verkopen (51%)
Dit zijn verkopen na het geven van een lezing over ‘de lessen van De Freule’. Maar ook verkopen aan mensen die mij direct hebben benaderd.
2. Boekhandels (36%)
Ik had niet verwacht dat dit verkoopkanaal zo hoog zou staan. De Freule ligt op voorraad in een zestal boekhandels in Lelystad en Veenendaal. Toch hebben lezers deze winkels goed kunnen vinden. Ook kreeg ik een aantal bestellingen van andere boekhandels, nadat een klant in de winkel om mijn boek had gevraagd.
3. Eigen website (9%)
Mijn website (www.freuleboek.nl) is vooral bedoeld om De Freule te promoten en alle ontwikkelingen bij te houden (over het boek, blogs, mediaberichten etc.). Maar de webshop heeft ook zeker zijn waarde.
4. Bol.com (4%)
Tot nu toe heeft dit kanaal dus de minste verkopen opgeleverd. Toch wel verrassend, je krijgt een beetje het idee dat Nederlanders alleen nog maar boeken kopen via bol.com. Overigens vind ik het wel leerzaam om direct zaken te doen met bol.com, het geeft goed inzicht in hoe zij het proces rond online verkopen organiseren.
Lees hier mijn andere blogs!